Marilenedownunder.reismee.nl

First Week!

Oh. My. God. Where to start?

Het duurde even, maar hier ben ik dan eindelijk!! Prepare yourself, want deze blog bevat m'n hele eerste week hier in Australië en ik zou zeggen: It's been me a week wel zeg ;)

Het is zó raar, maar ik ben gewoon al meer dan een week bij m'n hostfamilie! Vorige week maandag om 09:00 gearriveerd en daar werd ik opgewacht door Elise (hostmom), William (hostdad) en Oscar (baby)! Ik was zó blij om er eindelijk te zijn, want de reis van meer dan 35 uur had me echt heeeel moe gemaakt. Daar merkte ik toch vrij weinig van door alle adrenaline die door m'n lichaaam stroomde: I'M FINALLY IN AUSTRALIA!! Ik ben de hele maandag wakker gebleven, om een jetlag te voorkomen en dat is erg goed gelukt :) Iedere nacht gewoon geslapen & het wordt steeds beter (I.p.v van om half 6, al om half 8 wakker tegenwoordig woehoee) Overdag heb ik dus zo snel mogelijk m'n koffer uitgepakt en m'n kamer ingericht om het cosy en huiselijk te maken en om mezelf bezig te houden ;) Toen ik 's avonds de stroopwafels, dropjes, delfsblauwe mokken, Nijntje en Halli Galli tevoorschijn haalde, verscheen er een grote glimlach op het gezicht van Maxwell (hostkid) Ze vinden de stroopwafels heeerlijk en ze waren de volgende dag al op, net als de dropjes (Hint hint naar thuis)

Dinsdag heeft Elise me wat van de omgeving laten zien! We zijn naar Blackman Park gereden, wat echt maar een kwartiertje lopen is vanaf huis!

Het is heeerlijk om naartoe te hardlopen of gewoon te lopen met Oscar in de kinderwagen :) 's Middags heb ik toen gelijk m'n eerste rondje hardlopen gedaan maar man dat was zwaar. De hellingen zijn hier zó steil, dat ik telkens maar naar boven liep en naar beneden rende; need to start somewhere ;)

Woensdag ben ik samen met Elise en Oscar naar the village gegaan. Jullie weten dat ik in Lane Cove West woon, een suburb van Sydney. Op een kwartiertje rijden zit Lane Cove, wat ze hier ''the village'' noemen! Er zit een grote shoppingmal, diverse supermarkten waar je vanalles kan krijgen, coffeeshops, kappers, en ga zo maar door. Daar hebben we heerlijk geluncht (french toast omg!!) in de zon (nog meer omg!!) en vervolgens wat boodschappen gedaan! Tussendoor maakt Elise me wegwijs in het huishouden en met alle dingen die je moet onthouden voor Oscar. En dat zijn er nog al wat; luiertas inpakken, luier verschonen vóór je weggaat, luier verschonen terwijl je wegbent, ál-tijd eten en melk in de luiertas just in case he's gonna cry, and so on.... Ik voel me soms net een fulltime mom met alle dingen waar je aan moet denken ;) Gelukkig ben ik niet de enige die dat denkt, want toen we bij de bank waren vroeg al een oudere vrouw: "Is that your first child?"

Donderdag heeft Elise me Chatswood laten zien. Een suburb op ongeveer 20 minuutjes met de bus vanaf hier! We hebben koffie gedronken bij Nespresso (YES ZE HEBBEN EEN GOED KOFFIEAPPARAAT!!) en ik leer hier niet alleen de australische cultuur gezien Elise een ''Hong-Kong Chinese"is. Dus in Chatswood gingen we een Chinese bakkerij binnen om daar lekkernijen te halen en gód I love them!! Ook 's avonds aten we met stokjes en ik weet nu dus dat niet iedere Aziatische persoon chinees is, maar dat er Hong-Kong Chinese, Singapore Chinese en so much more zijn :)

Since Maxwell iedere dag wel een activiteit heeft (maandag schaken, dinsdag trombone, woensdag taekwando, donderdag taekwando, vrijdag zwemmen, OMG) was het vrijdag tijd om mee te gaan naar het zwembad! Na een dag wasjes draaien, vloer vegen en opruimen ging ik samen met Will en Oscar kijken naar Maxwell & daarna zouden we uiteten gaan in the village. We eindigden uiteindelijk bij vrienden van Elise waar zij al die middag was, en hebben daarna pizza afgehaald en dat was zó lekker. Will merkte op dat ik zo flexibel daarin was, maar ik vond het zelf toch wel even schakelen in m'n hoofd omdat ik moe was en op iets anders ingesteld...

Zaterdag was weekeeeeend en dat betekende voor mij: CITY TIME!! Samen met 4 andere Nederlandse au-pairs hebben we eerst heerlijk geluncht en het was zó fijn om ervaringen te kunnen delen en te merken dat jij niet het enige gezin hebt wat geen frisdrank drinkt ;) We bleven over met z'n 3'en en hebben toen Sealife & Madame Tussauds bezocht!

Daarna heeeeerlijk taart gegeten, tim-tam koekjes gekocht bij Woolworths (grote supermarkt en die koekjes ga ik importeren als ik terugben in Nederland; zó lekker) en een quick dinner bij de Mac natuurlijk (EINDELIJK!) Het plan was om naar "Light in the City'' te gaan, maar toen we wat vriendinnen tegenkwamen, hebben we daar zo lang mee gekletst dat het tijd was om terug naar huis te gaan! Oeps, powerbank vergeten om tussentijds m'n batterij op te laden dus die was nog maar 10%: waaaah! Thank God dat ik hier in Australië wel zo modern ben om een abbonnement af te sluiten en Google Maps me de weg naar de bus kon wijzen, maar het was een goede les; ga altijd met opgeladen telefoon de deur uit ;)

Voor zondag had m'n hostfamily een lunch met collega's van Will en ze hadden me meegevraagd omdat hij ook een Nederlandse collega heeft! We zijn naar Coogee beach gegaan (OMG!!) en hebben daar geluncht! Om wat te zien van de omgeving ben ik met Oscar gaan wandelen en gód wat ben ik een lucky girl:

's Avonds had ik eindelijk tijd om met Max te voetballen, wat doordeweeks vaak lastig gaat met al z'n naschoolse activiteiten! Daarna ook eindelijk met papa, mama, Fab en Loentje geskyped en dat was heeel fijn! Daardoor werd de maandagochtend natuurlijk wel moeilijker; want je beseft je hoe lang het nog duurt voor je ze weer echt kan knuffelen...

Gister was dus een redelijke moeilijke dag. Er was veel heimwee en denken aan thuis, wat het moeilijk maakt om de mooie dingen te zien, ondanks dat ik iedere ochtend kan ontbijten met dit uitzicht:

en kan spelen met dit lieve, altijd lachende, vrolijke, jongetje:

's Avonds gingen Will en Elise samen met Oscar uiteten met WIll's zus en schoonbroer die in Australië waren voor werk (ze wonen in Nieuw-Zeeland). Dat betekende movienight voor mij en Maxwell & anders dan de romcom's die ik thuis kijk, hebben we Transformers gekeken!

Vanmorgen voelde ik me waaaay better, gezien ik na de film nog heb geskyped met mama en het is écht waar; niemand begrijpt je zo goed als je eigen familie! Elise en Will zijn heeeel lief, begripvol en ze helpen me echt mega erg! Maandag stelde Elise voor dat ik een brownie ging bakken toen ik me zo sad voelde, ze nam Oscar mee naar buiten zodat ik wat tijd voor mezelf had en Will vroeg hoe het met me ging en luisterde écht: zó fijn! Maar toch, ondanks dat ze aan de andere kant van de wereld zitten; je familie blijft je familie

Ik heb hele goede dagen, mindere dagen, hele fijne momenten met Oscar maar ook lastige wanneer ik niet weet wat met 'm te doen, maar I'm living the dream en dat is zoooo gaaf! Gelukkig zijn er meer au-pairs die hetzelfde doormaken & een heeele leuke oude au-pair die hetzelfde heeft doorgemaakt en de feelings volledig begrijpt ;)

Voor vandaag is dit het denk ik weer, al wil ik nog zooo veel meer vertellen maar het is niet belangrijk om te weten dat ze hier al je kleren koud wassen, overal avocado bij eten, altijd ingesmeerd zijn tegen de felle zon, heeeeeel erg gericht zijn op prestatie van de kinderen, iedere avond alcohol drinken, het hier vandaag 29 graden was en vanaf nu alleen maar warmer wordt en aan de linkerkant van de weg rijden (still shocking!!) want: "It's not wrong, it's not right, it's just different!"

Hope you all are still doing well! See you next time!

Love,

Marilène

Laudine

AHW ZO GEWELDIG OM TE LEZEN!!! Dat weer in combinatie met al die uitzichten op die foto's

Remko

Great experience, pieken en dalen.
Super leuk om te lezen

Oma Carla

Lieve Marilene,ik vond het heerlijk om je blog te lezen een
heel epistel en een hele leuke foto van Oscar en jou.Ik vind
dat je het geweldig doet en ik vind dat je al best veel ondernomen hebt,maar dat het af en toe moeilijk is,is te begrijpen,heel veel liefs dikke knuffel ik denk veel aan je.
oma Carla.

Oma Hennie

Lieve Marilene!

Wat een heerlijk lang verhaal heb je geschreven! En wat heb je al veel meegemaakt in die korte tijd dat je er bent.
Fijn ook dat Oscar een rustig kindje is! Lekker warm weer met het zonnetje zal je ook wat minder verdrietig doen voelen. Opa en ik denken veel aan jou, heel veel liefs met een dikke knuffel!
oma Hennie

Oma Hennie

Lieve Marilene!

Wat een feestje weer om jouw leuke verhaal te lezen. Iedere dag weer nieuwe indrukken opdoen, geweldig voor je, daarbij horen vast en zeker moeilijke uurtjes. Wij denken heel veel aan jou, meisje geniet maar van alles, en ontvang van de andere kant van de aardbol een dikke knuffel van je opa John en oma Hennie

Hoi Marilene,

Met veel plezier hebben oma Hennie en ik je leuke verhaal over je eerste week in Australië gelezen. Wat heb je al veel beleefd !!
We hadden eerst niet door wie 'die heel leuke au-pair die hetzelfde heeft doorgemaakt en de feelings volledig begrijpt' was; maar na een poosje viel toch het kwartje en begrepen wij dat het je lieve zus Fabienne betrof!
We hoeven je niet te vertellen hoe wij met je meeleven want iedere dag zeggen wij thee elkaar 'hoe laat is het nu in Sydney' en vragen wij ons af wat je op dat tijdstip aan het doen bent.
Hier gaat natuurlijk alles zijn gangetje, dat wil zeggen dat we druk zijn met oppassen in Ouderkerk of Helmond, kerkenwerk, of dat we oude 'evergreens' gaan zingen. Over dat laatste wat meer.
Gisteravond (zondag) zijn we om 20.30 uur naar een oude kroeg in Nuenen gegaan (voor de kenners: Schaffrath) om daar deel te nemen aan de Lieferentafel. Iedere laatste zondag van de maand wordt daar door een 25-tal gezongen. De programma-commissie zorgt er voor dat het eerste uur 15-tal liederen van allerlei aard gezongen worden om er zo voor te waken dat altijd dezelfde liedjes gezongen worden. Na een korte pauze worden liederen-op-aanvraag gezongen, liederen die de zangers mogen inbrengen. Om je een indruk te geven van het repertoire: Michelle / Schwarze Zigeuner / Hello Mary Lou / Kleine Greetje / Love me tender / E viva Espagne / De woonboot (over een woonboot in de Amstel) / etc. Zoals je ziet geen house-muziek. We hebben ons kostelijk geamuseerd en uit volle borst meegezongen !!! Zondag 27 November moeten we weer. We kijken er nu al naar uit, HA HA !!
Vandaag is ook het staatsbezoek aan Australië begonnen van Willem-Alexander en Maxima. Gisteren hebben ze onofficieel een fietstochtje inde omgeving van Perth gemaakt om de jet-lag kwijt te raken. Het bezoek begint in Perth omdat daar kennelijk de Hollandse zeevaarder Hartog als eerste westerling Australië en daarna Nieuw-Zeeland heeft ontdekt.
Dat Australiërs graag alcohol drinken, zoals je in je blogt schrijft, kwam bij mij niet over als een verrassing. Ik dacht zelfs dat ze de Duitsers zouden verslaan als grootste bierdrinkend. Die mening heb ik echter moeten bijstellen nadat ik Google geraadpleegd heb (cijfers van 2013): niet de Duitsers, noch de Australiërs zijn de grootste bierdrinkers maar de inwoners van Tsjechië met 144 liter bier per persoon per jaar. De Duitsers volgen op de derde plaats met 107 liter, de Aussie op plaats 17 met 74 lieter en Nederlanders op plaats 23 met 70 liter p.p.
De prestatie-gerichtheid die je hebt opgemerkt bij Australische ouders waar het hun kinderen betreft wekt geen verbazing. Je ziet dezelfde mentaliteit bij Aussies die allerlei sporten beoefene, kijk maar naar hun prestaties bij het zwemmen, rugby-en en autorennen (Formule-1). In de formule-1 was eerder Marc Webber een geduchte concurrent in op dit moment Riiciardo.
Ik moet nu mijn relaas afbreken; oma Hennie komt net terug van haar maandagochtend-afspraak met haar vriendin Evie en we gaan nu even lunchen.

Straks verder.

Nu alvast kusjes van ons voor jou

Hoi Marilene,

Hier ben ik weer.

We hebben begrepen dat je nog geen auto gereden hebt in Sydney. Femke heeft hier in de krant gelezen dat een Nederlands meisje dat in Australie betrokken was geweest bij een onbenullige aanrijding, waaraan ze ook nog geen schuld had, daarvoor in de gevangenis is beland. Als buitenlander krijg je volgens dat bericht per definitie de schuld van een aanrijding. In hoeverre dat bericht op waarheid berust kan ik niet beoordelen. Ik weet ook niet of dat meisje een internationaal rijbewijs had en of dat voor Australie geldig was ??

Behalve de eerder genoemde Australiërs, de F1-coureurs Mark Webber en Ricciardo, ken ik geen namen van Australiërs of het moet de naam van Paul Hogan zijn (Mr. Crocodile Dundee).
Al schrijvende realiseer ik me dat ik, ca. 40 jaar geleden !!, tijdens mijn werk bij Philips wel contact heb gehad met een Australiër die op onze afdeling in Eindhoven stage liep. Zijn naam is Dennis Furini. Wellicht dat je zijn naam nog tegenkomt in de telefoongids van Sydney. Dennis was voorbestemd om ICT-manager te worden van Philips Electronics in Australie. Om zich op die job voor te bereiden liep hij 3/4 jaar mee op ons internationale ICT-hoofdkantoor in Eindhoven. Oma Hennie en ik zijn destijds nog op zijn afscheidsfeestje geweest. Hij vertelde toen dat hij moeilijkheden had met de Nederlandse belastingdienst. Hij had in Nederland van zijn inkomsten loonbelasting betaald en wilde dat geld natuurlijk terug hebben voordat hij naar Australie terugging. Hij kreeg toen te horen dat dat in Nederland een half jaar ging duren. Hij kon zijn oren niet geloven. In Australie duurde zoiets maximaal een week wist hij te vertellen.

Leuk te lezen dat je 'hostmom' afkomstig is uit Hongkong. Mensen uit die stad hebben meestal niet zoveel op met het communistische regime in Beijing. Ze zijn de vrijheid gewend die er was toen Hongkong nog een Britse kolonie was. Ben er in mijn Philips-tijd 2 x geweest. Remco is er volgens mij ook een weekend geweest, vanuit Bangkok, toen hij een half jaar voor een afstudeerproject werkte in de Phillippijnen en Thailand.

Morgenmiddag gaan oma Hennie en ik naar tante Lenie in Oosterhout. Lenie moet op controle komen bij de specialist in het ziekenhuis.

Met ons gaat het goed.

Houd je goed lieve Marilene en blijf genieten. Wij blijven aan je denken.

Kusjes van opa en oma.